Orientare

Denisa Roman
Mesaje: 1
Membru din: Joi Aug 30, 2018 11:06 am

Orientare

Mesaj de Denisa Roman » Joi Aug 30, 2018 11:11 am

Cum sa ne alegem o cariera portivita?

forumadmin
Site Admin
Mesaje: 44
Membru din: Lun Apr 16, 2018 10:19 am

Re: Orientare

Mesaj de forumadmin » Mar Sep 25, 2018 11:22 am

Prin facilitarea procesului de autocunoastere si dezvoltare a unei conceptii realiste si pozitive despre sine, prin idendificarea calitatilor personale care sunt relevante pentru deciziile in privinta carierei: atitudini si credinte, caracteristici de personalitate, interese, aspiratii, deprinderi, abilitati, competente, valori.
- Cine sunt în realitate? Cum sunt eu? Care sunt posibilităţile mele?
- Care sunt dorinţele şi nevoile mele?
- Care sunt aptitudinile, calităţile personale sau punctele tari pe care mă bazez? Dar punctele slabe asupra cărora trebuie să mai lucrez?
- Care sunt interesele şi valorile personale? Ce ştiu pentru a deveni ceea ce îmi propun?
- Ce vreau să realizez în viaţă? În ce domeniu şi/sau specialitate simt că mă pot integra şi pregăti mai bine?
- Cum îmi gestionez propriile resurse, informaţii, aptitudini pentru a mă orienta corect din punct de vedere profesional?
- Ce ştiu despre piaţa muncii şi despre dinamica socio-economică a regiunii în care trăiesc în perspectiva următorilor ani?
Conştientizarea cu privire la compatibilitatea între aptitudini, aspiraţii şi exigenţele profesiilor se realizeaza dupa informarea despre profesii, meserii, piata muncii, starea generala a economiei, oportumitati de formare, educatie, specializari.
Urmeaza etapa activitatilor de explorare a traseelor profesionale şi formare a abilităţilor de culegere de informaţii referitoare la domeniul de interes pentru ei şi pentru lista meseriilor dorite prin consultarea profilelor ocupaţiilor din România, a fişelor de post pentru respectivele meserii, interviuri cu persoane care profesează în acel domeniu, participarea la targuri de oferte educationale, targuri de job-uri, job shadow day. Pe masură ce se aprofundeaza procesul de consiliere, perspectivele şi alegerile referitoare la carieră sunt reanalizate şi redefinite. În funcţie de evaluarea făcută, opţiunile irelevante sunt gradual eliminate şi alternativele mai potrivite sunt mai atent examinate.
O altă etapa in alegerea carierei potrivite este reprezentată de evaluarea optiunilor si luarea deciziei pe baza criteriilor nivelului educational pe care vrei sa-l atingi dar si al stilului de viata dorit, respectiv cum ti-ar place sa traiesti.. Dezvoltarea abilităţii de a alege raţional un scop ocupaţional dintre mai multe scopuri ocupaţionale posibile şi orientarea resurselor proprii către acest scop pentru a-l face funcţional, posibil de implementat şi în cele din urmă o decizie eficientă dovedită este o tinta extrem de importanta a orientarii in cariera. In functie de abilităţi, interese, caracteristici personale, valori şi stilul de viaţă dorit, nivelul educaţional pe care doresc să-l atingă, dar şi alte nevoi şi aşteptări, elevii identifica, secondati de consilier, diriginte si parinti, opţiunea ocupaţională cel mai bine susţinută pentru ei în momentul prezent. Astfel isi dezvolta capacitatea de a realiza planuri de carieră viabile.
Formularea unui plan de actiune inseamna transformarea deciziei in scop.
- Care este obiectivul meu?
- Ce pot sa fac pentru a-mi atinge obiectivul?
- De ce am nevoie?
- Care sunt pasii concreti pe care ii am de parcurs?
- Scopul meu este…..
- Ce sa fac?
- Cand?
Activităţile de planificare a carierei continua cu abilitarea în strategii de Marketing personal. Elevii sunt ajutati sa-si descopere cariera potrivita prin realizarea profilului psiho-profesional: prin testele şi chestionarele de autocunoaştere şi evaluare, conceperea proiectului vocaţional sau profesional, informare privind posibilităţile educaţionale şi piaţa muncii, alcătuirea planului de studii sau de cariera, realizarea portofoliului personal (redactarea CV-ului, redactarea scrisorii de intenţie, obţinerea recomandărilor, ilustrarea tuturor proiectelor realizate până în prezent, simularea interviului), dar şi prin participarea la exerciţiile şi jocurile de rol efectuate la orele sau sedintele de consiliere si orientare in cariera.
Pe parcursul activităţilor de consiliere, elevii isi intocmesc un portofoliu privind cariera, portofoliu ce devine un instrument personal, de dezvoltare, de înregistrare pentru adolescenţi, instrument care îi ajută să-şi planifice cariera. Astfel creste gradul de încredere al beneficiarilor referitor la faptul că pot sa realizeze cu succes sarcinile necesare luarii deciziei privind cariera. Pe lângă informaţii despre sine (Cine sunt? Cum sunt? La ce mă pricep? Ce ştiu să fac mai bine? Ce imi place sa fac?) consilierea vocaţională contribuie la conturarea scopurilor, idealurilor, viselor proprii (Ce este important pentru mine? Ce vreau? Ce urmaresc?) şi a identificării planului de acţiune, a paşilor de urmat pentru a obţine ceea ce-şi doresc (Cum ajung acolo? Care sunt etapele? Ce e de facut? Cine mă poate ajuta cu acest plan? Ce am facut deja? Cum mă descurc? Unde mă aflu acum şi ce mai am de făcut? ) şi care sunt punctele ancoră pe care se pot sprijini în implementarea acestui plan de acţiune privind cariera.

Scrie răspuns